سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت نور

ممنوعیت شکنجه در اسلام

 اصل ممنوع بودن شکنجه دارای ریشه عمیق فقهی است زیرا مطابق موازین حقوق اسلام تنها اراده و قصد ازاد شخص بالغ و مختار دارای اثر حقوقی است وبرشخص مجبور و ... اثری حقوقی بار نیست.بنابراین اعترافات و اقرار هایی که تحت شکنجه گرفته میشود و در واقع  تایید تلقینات اجبار کننده وشکنجه کننده است  از نظر اسلام   صحیح نبوده و فاقد ارزش است.ونمی تواند علیه اشخاص مورد استنادقرار گیرد.این اصل که مورد تاکید حقوق اسلام هم قرار گرفته است وازشاخصه های مهم حقوق امروزاست درقانون اساسی ایران هم دراصل 38 امده است  "هر گونه شکنجه برای گرفتن اقرار ممنوع است.

 

با گذری در فقه اسلامی هم همه فقها بر این مسئله اتفاق نظر دارند که شکنجه برای گرفتن اقرار ممنوع است و چنین اقراری ارزش ندارد هر چند در میان فقهای اهل سنت عد های هستند که در مواردی شکنجه را برای اقرار تجویز میکنند ولی در فقه اسلامی شیعی نمونه ای از تجویز شکنجه یافت نمیشود1.همچنانکه امام خمینی در تحریر الوسیله میفرماید:یعتبر فی الاقرار ... الاختیار و القصد و..2

 

حقوق متهم.

در نظام اسلامی متهم ومحکوم حقوقی مشخص دارند که از ان به هیچ وجه جایز نیست.اصل 39 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر میدارد"هتک حرمت وحیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر و بازداشت یا زندانی شده به هر صورت ممنوع است.اهمیت این اصل در حقوق اسلامی به حدی است که بنابر روایات وارده چنانچه کسی به این حقوق تجاوز کند مستحق تعزیرو عقوبت است.2

از دیدگاه اسلام متهم حق تعیین وکیل دارد.این حق در اصل 35 قانون اساسی تبلور یافته است و قانونگذار تا انجا پیش رفته است که اگر متهم نتواندوکیل بگیرد دولت موظف است برایش وکیل استخدام کند .از این گذشته کفالت امور خانواده زندانی و خود شخص زندانی بر عهده حکومت اسلامی است.در نظام اسلامی دولت متکفل امور کلیه کسانی است که گرفتار عسر و حرج هستند.به همین جهت شخص زندانی از هر حیث درکفالت و تعهد حکومت اسلامی استو باید کلیه مایحتاجش براورده شود.

هم چنین چون خانواده شخص زندانی با زندانی شدن سرپرستاشان کسب و درامد خود را از دست میدهند دولت پرداخت هزینه و اداره امورشان را در دست میگیرد این همان چیزی است که حقوق اروپایی قرن ها با ان بیگانه بود و در دهه های اخیر با گسترش حمایت از زندانیان تدیجا در نظام قضایی اروپا وارد شده است.

هر چند که با تاسف باید گفت که تاریخ گواهی میدهد که مکررا حاکمان ظالم ممالک اسلامی از تربون مسجد مسلمانان برای ایجاد رعب و وحشت  اعلام داشته اند که به این اصول اسلامی پایبند نبوده وانها را رعایت نخواهند کرد بلکه علی رغم این اصل  اصیل اسلامی بر اساسی اندیشه خود و بدون توجه به مبانی حقوقی اسلام در باره متهمین و کسانی که به انها سوء ظن داشته باشند عمل خواهند کرد.

در ادامه به دیگر اصول حقوقی اسلامی در بارهمتهم و افراد جامعه خواعهیم پرداخت .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

1:قواعد فقه .محقق داماد .ج4ص9

2:تحر یر الوسیله .امام خمینی .کتاب الاقرا

3:قواعد فقه .محقق داماد .ج4